1941 - Η Eλληνική Bασιλική Aεροπορία αναγεννιέται στη Μέση Ανατολή
Πιλότοι της 335 Ελληνικής Μοίρας της RAF, ποζάρουν μπροστά σε ένα από τα καινούργια Hawker Hurricane Mk IIC που παρέλαβαν στην Αίγυπτο το 1942.
Στις 13 Απριλίου 1941 οι γερμανικές δυνάμεις έχουν ήδη κυριαρχήσει στη βόρεια Ελλάδα και πυκνές εχθρικές φάλαγγες κινούνται προς νότο και την Αθήνα. Σημαντική σ’ αυτές τις επιτυχίες της Βέρμαχτ υπήρξε η συμβολή της Luftwaffe, η οποία εξασφάλισε την αεροπορική υπεροχή πάνω από τα πεδία των μαχών, κυρίως λόγω του μεγάλου αριθμού αεροσκαφών που διέθετε καθώς και της ποιότητας του αεροπορικού υλικού. Κάτω από την εχθρική πίεση τα αεροσκάφη της Ελληνικής Βασιλικής Αεροπορίας και της RAF που έχουν απομείνει συγκεντρώνονται εκείνη την ημέρα στα αεροδρόμια γύρω από την Αθήνα. Στο αεροδρόμιο του Χασανίου (πρώην Ελληνικό) δέκα αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας τύπου AVRO ANSON περιμένουν τη διαταγή για να διαφύγουν στην Κρήτη και από εκεί σε κάποιο συμμαχικό αεροδρόμιο της Μέσης Ανατολής. Μα η διαταγή αργεί να έλθει, οι ημέρες περνούν και οι Γερμανοί ολοένα και πλησιάζουν. Επιτέλους στις 22 Απριλίου ο διοικητής της 13ης Μοίρας Ναυτικής Συνεργασίας λαμβάνει από το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού την άδεια. Πυρετώδεις προετοιμασίες ακολουθούν την ανακοίνωση της αναχώρησης. Το επόμενο πρωί, 23 Απριλίου 1941, σχεδόν μόλις ανέτειλε ο ήλιος πάνω από τον Υμηττό, το αεροδρόμιο του Χασανίου, αλλά και όλα τα πολεμικά αεροδρόμια της Αττικής δέχονται την επίθεση δεκάδων γερμανικών αεροσκαφών, κυρίως βομβαρδιστικών. Μισή ώρα αργότερα πέντε αεροσκάφη φλέγονται στην άκρη του διαδρόμου. Εσπευσμένα τα εναπομείναντα πέντε διατάσσονται να εγκαταλείψουν το αεροδρόμιο και κατευθύνονται προς την Κρήτη. Φτάνουν μετά από σχεδόν τρεις ώρες. Γρήγορος ανεφοδιασμός και πάλι στον αέρα σε σχηματισμό προς την Αίγυπτο. Εκεί θα βρουν καταφύγιο και δύο εκπαιδευτικά Avro Tutor της 51ης Μοίρας και μαζί τους ένα μεγάλο τμήμα των μαθητών της Σχολής Αεροπορίας που διέφυγαν επίσης μέσω Κρήτης, πλαισιωμένα με δεκάδες εθελοντές από την Ελλάδα αλλά και τον ελληνισμό της Αιγύπτου που έσπευσαν να καταταγούν στην ελεύθερη ΕΒΑ. Όλοι αυτοί αποτέλεσαν τον πυρήνα της αναγέννησης της ΕΒΑ στην Μέση Ανατολή. Στο Αμπουκίρ τίθεται επικεφαλής του Αεροπορικού Αποσπάσματος ο επισμηναγός Σπ. Παπασπύρου, ενώ το υπουργείο Αεροπορίας εγκαθίσταται στο Κάιρο. Το αεροδρόμιο στη Γάζα της Παλαιστίνης αποτελεί το σημείο συγκέντρωσης των Ελλήνων αεροπόρων για την ανασυγκρότηση της ελληνικής αεροπορίας. Πρώτοι φτάνουν εκεί οι απόφοιτοι της σχολής της Χαμπανίγια του Ιράκ και ακολουθούν περίπου 130 μαθητές της Σχολής Αεροπορίας που διέφυγαν σταδιακά από την Ελλάδα. 
Έτσι στις 14 Ιουλίου 1941 η 13η Μοίρα Ναυτικής Συνεργασίας που επιχειρεί από το αεροδρόμιο της Ηλιούπολης του Καΐρου πραγματοποιεί την πρώτη ανθυποβρυχιακή περιπολία στην Ανατολική Μεσόγειο. Θα ακολουθήσουν εκατοντάδες άλλες……..

Βαγγέλης Δρακόπουλος