Πέντε πράγματα που ίσως δεν γνωρίζετε για τη Μάχη της Βρετανίας
Αφίσα του Δεύτερου Παγκόσμιου Πόλεμου με την περίφημη φράση του Τσόρτσιλ "ποτέ τόσοι πολλοί δεν οφείλουν τόσα πολλά σε τόσο λίγους", αναφερόμενος στους πιλότους στη Μάχη της Βρετανίας.
Φέτος συμπληρώνονται 80 χρόνια από τη Μάχη της Αγγλίας ή της Βρετανίας, όπως είναι το σωστό, αλλά οι περισσότερες εκδηλώσεις που είχαν αποφασιστεί από πέρυσι να γίνουν στη διάρκεια του 2020 είτε ματαιώθηκαν, είτε αναβλήθηκαν λόγω του πανδημίας. Στο πλαίσιο αυτών των σύντομων αναφορών για την αεροπορική ιστορία του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου θα γίνει μια περιεκτική παρουσίαση του κοσμοϊστορικού αυτού γεγονότος στηριγμένη στις- επίσημες - απόψεις της RAF (βλ. https://www.rafbf.org ).   

 
Η μάχη της Βρετανίας θεωρείται δίκαια ως η πιο μεγάλη στιγμή της RAF κατά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Ήταν μια σκληρή μάχη που διεξήχθη πάνω από το αγγλικό κανάλι και τους ουρανούς πάνω από τη Βρετανία με σκοπό την αεροπορική υπεροχή και αποτέλεσε την πρώτη μεγάλη νίκη εναντίον των Γερμανών.  
Εδώ είναι πέντε πράγματα που ίσως δεν γνωρίζετε γι’ αυτή την σύγκρουση: 
1. Οι ημερομηνίες έναρξης και λήξης της μάχης αποτελούν και σήμερα, 80 χρόνια μετά, αντικείμενο αντιπαραθέσεων ανάμεσα στους ιστορικούς της αεροπορίας.  
Σήμερα, δεχόμαστε ότι η μάχη ξεκίνησε στις 10 Ιουλίου και διήρκεσε μέχρι τις 31 Οκτωβρίου 1940, αλλά εάν κάποιος ανατρέξει στα αρχεία του υπουργείου Αεροπορίας θα αντιληφθεί πως οι υπηρεσίες του θεωρούσαν την 8 Αυγούστου ως ημερομηνία έναρξης. Είναι προφανές ότι το υπουργείο δεν θεώρησε τις πολλές αεροπορικές συγκρούσεις που προηγήθηκαν της 8 Αυγούστου ως μέρος της Μάχης της Βρετανίας.  
2. Η μάχη της Βρετανίας δεν ήταν αποκλειστικά βρετανική μάχη. 
Πάνω από 14 εθνικότητες περιλαμβάνονται στους 2.937 χειριστές που πολέμησαν μαζί με τους Βρετανούς συναδέλφους τους στη μεγάλη αεροπορική σύγκρουση. Πολωνοί πιλότοι σχημάτισαν τη μεγαλύτερη εθνική ομάδα χειριστών αεροσκαφών και δοξάστηκαν για τις ικανότητες και την ανδρεία τους. Ο αρχηγός των μοιρών δίωξης της RAF Sir Hugh Dowding επαίνεσε το «θαυμάσιο έργο» των πολωνικών μοιρών προσθέτοντας ότι, «δεν είναι σαφές εάν η μάχη θα είχε κερδηθεί χωρίς αυτούς». 
3. Άπειροι πιλότοι θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν τους έμπειρους πιλότους της Luftwaffe. 
Η μέση ηλικία ενός πιλότου της RAF ήταν τα 20 έτη και ο μέσος χρόνος εκπαίδευσης ήταν μόλις δύο εβδομάδες καθώς υπήρχε τόσο μεγάλη ανάγκη για πιλότους. Αυτό σήμαινε ότι ορισμένοι πιλότοι είχαν περιορισμένη εμπειρία και μετά τη μάχη, το 1941, το πρόγραμμα εκπαίδευσης για τους πιλότους των μαχητικών αναθεωρήθηκε έτσι ώστε να συμπεριλάβει και τα διδάγματα της Μάχης της Βρετανίας. 
4. Η Βρετανία είχε ένα προβάδισμα έναντι της Γερμανίας στη μάχη: Το σύστημα αεράμυνας.  
Το Dowding System ήταν το πρώτο ολοκληρωμένο σύστημα αεροπορικής άμυνας στον κόσμο, το οποίο επιβεβαιωμένα έδωσε στη Βρετανία ένα κρίσιμο πλεονέκτημα. Συγκεντρώνοντας αμυντικές δυνάμεις, ραντάρ, μαχητικά αεροσκάφη και άλλα στοιχεία του αμυντικού δικτύου σε ένα σύστημα, επέτρεψε στα αεροσκάφη της Βρετανίας να αναπτυχθούν πιο αποτελεσματικά. Πήρε το όνομά του από τον επικεφαλής των μοιρών δίωξης Sir Hugh Dowding, ο οποίος διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξή του. 
5. Το Stanmore ήταν η έδρα της Fighter Command HQ 
Το Bentley Priory, ένα αρχοντικό σπίτι στο Stanmore , βορειοδυτικά του Λονδίνου , χρησίμευσε ως έδρα του RAF Fighter Command. Μέρος του κτήματος πωλήθηκε στο υπουργείο Αεροπορίας το 1926 και η Fighter Command μετακόμισε δέκα χρόνια αργότερα. Η RAF κατείχε το Bentley Priory μέχρι το 2008, ενώ τώρα υπάρχει ένα ειδικό μουσείο που παρουσιάζει την ιστορία του κτήματος, συμπεριλαμβανομένου του ρόλου του στη Μάχη της Βρετανίας. 

Βαγγέλης Δρακόπουλος