Τα αεροσκάφη που πέταξαν στον ουρανό της Ελλάδας
ή με τα ελληνικά χρώματα  
Junkers Ju-52/3M  στους ουρανούς της Κρήτης κατά τον Β'ΠΠ.
Το πρώτο της σειράς που κυκλοφορεί στις 28 Αυγούστου 2020 είναι το βρετανικό μαχητικό Supermarine Spitifire Mk Vb. Το αεροσκάφος αυτό πέταξε στους ελληνικούς ουρανούς ήδη από το 1943 με βρετανικό νηολόγιο και Βρετανούς, Νοτιοαφρικανούς, ίσως και Καναδούς πιλότους. Στις αρχές του 1944 άρχισαν να παραδίδονται στις 335 και 336 Μοίρες Διώξεως της ΕΒΑ στην Αίγυπτο. Στη συνέχεια μεταστάθμευσαν στην Ιταλία και πολέμησαν κυρίως πάνω από την Γιουγκοσλαβία και την Ελλάδα. Ήλθαν στην Ελλάδα λίγο μετά την αποχώρηση των Γερμανών, τον Οκτώβριο 1944.  
 
Το πέμπτο της σειράς που κυκλοφορεί στις 16 Οκτωβρίου 1944 είναι το βρετανικό βομβαρδιστικό Vickers Wellington Mk X. Το αεροσκάφος αυτό εμφανίστηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς ουρανούς με τα χρώματα της RAF το φθινόπωρο του 1940. Ήταν του τύπου Mk Ic και ανήκε στη δύναμη της 37ης Μοίρας Βομβαρδισμού της RAF με βάση το αεροδρόμιο Τατοΐου. Τα αεροσκάφη συνέχισαν σε όλη την διάρκεια του πολέμου να επιχειρούν στους ελληνικούς ουρανούς συμμετέχοντας στους συμμαχικούς βομβαρδισμούς γερμανικών στόχων στην Ελλάδα. Το 1945 στο πλαίσιο της βρετανικής βοήθειας η 13η Μοίρα Βομβαρδισμού της ΕΒΑ εξοπλίστηκε με τουλάχιστον 12 αεροσκάφη του Vickers Wellington Mk XΙΙΙ, τα οποία ανήκαν μάλλον στην βρετανική Coastal Command. Χρησιμοποιήθηκαν κυρίως σαν μεταγωγικά μέχρι την αντικατάστασή τους το 1947 από τα C-47.  
 
Το δέκατο έκτο της σειράς (κυκλοφορία 1/1/2021) είναι το βρετανικό μαχητικό/εγγύς υποστήριξης Hawker Hurricane Mk IIB. Το περίφημο αυτό αεροσκάφος έδρασε με τα χρώματα της RAF στους ελληνικούς ουρανούς στην διάρκεια του ελληνοϊταλικού πολέμου 1940-1941 και εξόπλιζε τις 33, 80 και 208 Μοίρες της RAF (αεροδρόμια Ελευσίνας και Λάρισας). Το Mk I εξόπλισε τον Οκτώβριο του 1941 την 335 Μοίρα Διώξεως της ΕΒΑ στην Αίγυπτο. Πολέμησαν εντατικά για ένα χρόνο μέχρι τον Σεπτέμβριο του 1942 οπότε και αντικαταστάθηκαν από τα νεότερα Mk IIB. Τα τελευταία εξόπλισαν στις αρχές του 1943 και την νεότευκτη 336 ΜΔ. Όλα τα Hurricane αντικαταστάθηκαν το 1944 από τα Spitfire Mk Vb.  
 
Το τριακοστό τρίτο αεροσκάφος της σειράς το γερμανικό μεταγωγικό Junkers Ju-52/3M (κυκλοφορία 30/4/2021) έδρασε σε όλη την διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου σε όλα τα μέτωπα, άρα και στην Ελλάδα. Ήταν το αεροσκάφος-πρωταγωνιστής στην από αέρος εισβολή των Γερμανών στην Κρήτη, τον Μάιο του 1941 (επιχείρηση Merkur). Η «σιδερένια Άννυ» (η άτρακτος ήταν φτιαγμένη από κυματιστή λαμαρίνα) όμως ήταν νωρίτερα από το 1941 γνωστή των ελληνικών ουρανών. Πιο συγκεκριμένα η Ελληνική Εταιρεία Εναέριων Συγκοινωνιών (Ε.Ε.Ε.Σ.), την 1 Ιουλίου 1938 ενέταξε στη δύναμη της τρία Junkers Ju-52/3M, τα οποία με τα 4 παλαιότερα Junkers G24he εκτελούσαν προγραμματισμένα αεροπορικά δρομολόγια στην χώρα. Στις 2 Νοεμβρίου 1940 τα τρία Junkers Ju-52/3M επιτάχθηκαν από την ελληνική κυβέρνηση με σκοπό να υποστηρίξουν τα μαχόμενα στρατεύματα. Τον Απρίλιο του 1941 δεν πρόλαβαν να διαφύγουν και αιχμαλωτίστηκαν από τους Γερμανούς. Πιθανόν ένα από αυτά περιήλθε το 1944 στα χέρια των Βρετανών και εντάχθηκε στη RAF με βρετανικό νηολόγιο VM980.  
 
Η έκπληξη έρχεται με το τριακοστό τέταρτο αεροσκάφος της σειράς, την αμερικανική αεράκατο Consolidated PBY Catalina. Όχι αυτό δεν πολέμησε στους ελληνικούς ουρανούς, ούτε εντάχθηκε στην ελληνική πολεμική αεροπορία, αλλά το 1994 ένα αεροσκάφος του τύπου αγοράστηκε από τον λάτρη της αεροπορίας εφοπλιστή και τότε πρόεδρο του ομίλου Αντέννα Μίνωα Κυριακού. Βαμμένο στα χρώματα του ομίλου Αντέννα το αεροσκάφος υπήρξε από μόνο του διαφήμιση του ομίλου. Αργότερα επικράτησε η άποψη της αποκατάστασης στην αρχική του μορφή και έτσι σήμερα το PBY-5A Catalina με αμερικανικό νηολόγιο N315KM βρίσκεται στο Τατόι, έτοιμο να πραγματοποιήσει πτήσεις μετά την ολοκλήρωση της αποκατάστασής του.  
 
Το πιο δημοφιλές στην Ελλάδα αεροσκάφος της σειράς είναι το τριακοστό έβδομο, το αμερικανικό μεταγωγικό-μεταφορικό Douglas C-47 Dakota. Πάνω από πενήντα χρόνια οι θρυλικές Ντακότες πρόσφεραν αγόγγυστα και αποτελεσματικά τις πολύτιμες υπηρεσίες τους. Μερικές μάλιστα από αυτές μετέφεραν τα ελληνικά εθνόσημα και στους ουρανούς της Κορέας, στην διάρκεια του πολέμου στην χερσόνησο την δεκαετία του ΄50, ενταγμένα στο 13ο Σμήνος Μεταφορών. Πάντως οι πρώτες που εμφανίστηκαν στους ελληνικούς ουρανούς ήταν οι αμερικανικές και βρετανικές πιθανόν στο πλαίσιο της επιχείρησης ΜΑΝΝΑ το φθινόπωρο του 1944.  
 
 Αεροσκάφη της σειράς που συμμετείχαν σε επιχειρήσεις στην Ελλάδα ή πάνω από την Ελλάδα στην διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου υπήρξαν τα βρετανικά βομβαρδιστικά Handley Page Halifax B.MK III, Avro Lancaster B MK.1 (υπέφερε ο δυστυχής ο Πειραιάς και οι Πειραιώτες με τους νυχτερινούς βομβαρδισμούς τους) τα αμερικανικά βομβαρδιστικά Boeing B-24 Liberator και Boeing B-17F Flying Fortress (υπέφερε ο δυστυχής ο Πειραιάς και οι Πειραιώτες με τους ημερήσιους βομβαρδισμούς τους), τα γερμανικά αεροσκάφη Messerschmitt Bf 109F , Junkers Ju 88, Junkers Ju 87 Stukas, Blohm & Voss BV 222, Dornier Do24, το βρετανικό τορπιλοπλάνο Fairey Swordfish και πιθανόν τα αμερικανικά αεροσκάφη North American P-51B Mustang και Martin B-26 Marauder.

Βαγγέλης Δρακόπουλος