·P-51 Mustang και ΕΒΑ: ένας πλατωνικός έρωτας
Σαχαρίδης και Λεβεντίδης λίγο μετά την πτήση με P-51 στο αεροδρόμιο Edcu της Αλεξάνδρειας.
Όλοι όσοι ασχολούνται με την δράση της αεροπορίας στη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου γνωρίζουν το περίφημο αμερικανικό αεροσκάφος P-51 Mustang. Μαχητικό αεροσκάφος με μοναδικές δυνατότητες, όπως ήταν το ύψος πτήσης, η ακτίνα δράσης και η ευελιξία, έκανε δυνατούς πλέον τους ημερήσιους, άρα αποτελεσματικότερους, βομβαρδισμούς της Γερμανίας. Τα B-17 απέκτησαν με την εμφάνιση των Mustang σπουδαία προστασία σ’ όλη τη διάρκεια της πτήσης τους. Το αεροσκάφος δεν εντάχθηκε ποτέ στην Ελληνική Βασιλική Αεροπορία αν και το πέταξαν Έλληνες χειριστές, έστω σε δοκιμαστικές πτήσεις. Μια από τις λίγες αυτές πτήσεις περιγράφει ο Βύρων Κ. Σαχαρίδης, νεαρός τότε χειριστής της 336 ΜΔ το καλοκαίρι του 1944:  
«Κάποια ημέρα έφτασε μια διαταγή που ζητούσε να αποσταλούν ορισμένοι χειριστές της Μοίρας στην Αλεξάνδρεια για να δοκιμαστούν σε αποστολές μεγάλου ύψους και στη συνέχεια να συνεργαστούν με τη 5η Νοτιοαφρικανική Μοίρα στην προστασία του λιμένα της πόλης. 
Έφτασα μαζί με άλλους τρεις συναδέλφους στο αεροδρόμιο Edcu, κοντά στην Αλεξάνδρεια, και την επομένη αρχίσαμε την εκπαίδευση σε γυάλινους αεροστεγείς θαλάμους υποπίεσης, πάντα με την παρουσία ειδικού γιατρού. Άρχισε η σταδιακή αφαίρεση οξυγόνου, ενώ θυμάμαι τον γιατρό που μας παρακολουθούσε, ο οποίος είχε μαζί του μάσκες οξυγόνου, πάντα έτοιμος να μας τις φορέσει, στην περίπτωση που χάναμε τις αισθήσεις μας. Δεν ξεχνώ τις δικές μου αντιδράσεις, όταν ο γιατρός μου έδωσε μολύβι και μπλοκάκι και άρχισε να μου υπαγορεύει ένα κείμενο, ενώ αργότερα μου ζητούσε να εκτελέσω ορισμένες πράξεις αριθμητικής. Όσο μειωνόταν το οξυγόνο τόσο αυξάνονταν τα λάθη στους υπολογισμούς και στο τέλος κατάντησα να μη ξέρω τι γράφω… 
Συνήλθα με τη βοήθεια του γιατρού και πληροφορήθηκα ότι η δοκιμασία μου κρίθηκε επιτυχής και ότι κρίθηκα ικανός για πτήση σε μεγάλα ύψη.  
Στο αεροδρόμιο Edcu είχα την ευκαιρία, μαζί με τον συνάδελφό μου Λ. Λεβεντίδη, να πετάξουμε με αεροσκάφος P-51 της Νοτιοαφρικανικής Μοίρας, αφού πρώτα μας έκαναν επίδειξη πιλοτηρίου καθώς και ένα μικρό μάθημα σχετικό με τις ιδιότητες και της ιδιαιτερότητες του αεροσκάφους και μας τόνισαν το τι έπρεπε να προσέχουμε κατά την πτήση μας.  
Το αεροσκάφος αυτό με ενθουσίασε με τις πτητικές του ικανότητες αλλά κυρίως με το γερό και φαρδύ σύστημα προσγειώσεως το οποίο διέθετε, σε αντίθεση με τα δικά μας Spits (Spitfire), τα οποία είχαν πολύ…… ντελικάτο και στενό σύστημα, το οποίο απαιτούσε μεγάλη προσοχή κατά την διαδικασία της προσγειώσεως και κυρίως όταν φυσούσαν πλάγιοι άνεμοι».  
Ενδιαφέρον το σχετικό με τον Β. Σαχαρίδη ρεπορτάζ του Γιάννη Σωτηρόπουλου.

Βαγγέλης Δρακόπουλος